söndag, mars 6

Justerbar resår

Jag tänkte berätta hur jag gör justerbar resår i mina tygblöjor, så att du kan testa det du med. :)
Det är ganska enkelt, så jag hoppas att jag kan beskriva det begripligt, om inte så säg gärna till.

1. Klipp ut delarna i de tyg du ska använda
2. Gör pocketöppningen som du önskar
3. Sy ihop dem räta mot räta
4. Vänd på blöjan och sy kanalerna. Jag använder 10 mm resår, så jag brukar sy 15 mm kanaler. Spara lite plats vid fästpunkterna.
5. Vänd blöjan och sy fast bak,(fram) resåren. Jag trär i med säkerhetsnål
6. Benresåren: klipp ut resåren i Large(största storleken) + lite extra för sömsmån och märk ut Medium längden på resåren. Sy en söm på ena sidan av resåren, för att den inte ska repa upp sig.
7. Sätt i knappar i Medium och Large markeringarna. Jag tänker mig att det är bäst att använda den plattare delen av knappen i resåren.
8. Sätt i knappar vid resårens fästpunkter på blöjans baksida.
9. Trä i resåren och knäpp knappen på önskad storlek

Lycka till!

Här är lite bilder på knäppningen:



Här är bild på hela blöjan

3 kommentarer:

  1. vad spännande! har aldrig sätt det förut! jag är jo helt novis i tygblöjevärden : ) mycket nöjd med att jag nu lyckas sy fast mina resårer i blöjorna så det ser lagom ut.. använder du det här på allt i ett och pocket med PUL?

    SvaraRadera
  2. :)
    Jag har använd det PUL pockets. Men det skulle nog fungera på AIO också, bara man har en öppning till insidan. Jag tycker det är bra att slippa knappar framtill, mest av estetiska skäl förståss..hihi

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails